BILA HATI KITA CENDERUNG PADA AKHIRAT


Pernah bersabda Baginda Rasulullah s.a.w " sesiapa yg hatinya cenderung kpd akhirat.. Allah akan KAYAkan didalam hatinya.. dan Allah akan menyelesaikan permasaalahan mrk.. dan DUNIA akan datang tanpa dia bersusah payah" maka didalam mencari kebahagiaan.. letakkan matlamat dalam diri kita utk kebahagiaan diakhirat.. insyaAllah.. kebahagiaan didunia juga akan mengiringi diri kita.. jika insan itu kaya sekalipun.. tampak diwajah nya kebahagiaan.. krn mrmpunyai harta yang byk.. ttp jika hati tiada kecenderungan kpd akhirat.. maka zahir mrk bhgia ttp batin mrk merana.. mrk x akan rasa cukup dgn harta mrk.. malahan mrk semakin risau ttg hrta mrk.. krn tiada kecenderungn HATI kpd akhirat. ttp jika hati itu cenderung kpd Akhirat.. mka....

mrk akan sentiasa rasa cukup dan bersyukur diatas kurniaan rezeki yg Allah berikan… jester u itu hati mrk bahagia.. fizikal mrk turut gembira.. contohnya.. kdg2 kita lihat org yang hanya kerja di bendang amat mudah pergi menunaikan haji di baitullah.. ttp seorg pegawai kerajaan yang gaji melebihi petani.. sukar utk pergi menunaikn haji.. alasan mrk WANG X CUKUP LAGI.. sbnrnya.. hati mrk x cenderung kpd akhirat.. krn terlalu asyik memikirkan hal2 duniawi.. menyebabkn mrk terlupa akan TUHAN YANG MEMBERI REZEKI... bkn dimaksudkn utk kita cenderung kpd akhirat dgn kita menjadi seorg yg miskin.. hny duduk dimasjid.. bkn yg itu yg ana maksudkan.. ttp.. mangamalkn syariat islam sepenuhnya..

dari segi muamalat.. perundangan.. politik dan setiap kerja yg kita lakukan perlu berlandaskn syariat.. bkn mengambil hukum islam sebhagian dan hukum manusia(civil) sebahagian.. yg dirasakn sedap dihati kita ambil.. yg dirasakn x sesuai dinaluri.. kita buang.. misalnya.. bab nikah.. bab pengurusan jenazah.. ikut islam 100%... politik.. muamalat dan jual beli.. x mngikut islam.. sehingga yang HARAM di lebel HALAL.. maka dgn itu hati kita semakin berjauhan dgn akhirat.. yg ke dua.. bila hati kita cenderung kpd akhirat.. Allah akan selesaikan masalah nya.. ada 1 kisah yg ana dapat dari ustaz ana.. berkenaan sahabatnya.. sahabat beliau bekerja di sebuah syarikat swasta di menara berkembar petronas.. yg dilihat oleh mata kasar manusia.. sesiapa yg bekerja disana maka terjamin masa hadapan.. beliau bekerja sbg pegawai CEO Manager disyarikat tersebut.. didatangkn ujian Allah. beliau x mendapat gaji selama 4 bulan berturut2.. mka setelah berita ini diketahui oleh ustaz ana.. maka ustaz ana segera 'call' sahabat nya utk bertanyakan hal tersebut.. bila ditanya..

alangkah terkejutnya ustaz ana bila sahabtanya menjawab "PENDAPATAN NYA SEKARANG MELEBIHI GAJI YANG DIPEROLEHI DARI KERJA DI PWTC" yang lebih memeranjatkn lagi... bila disoal kerja apa yg sahabatnya buat.. sahabat nya menjawab "HANYA MENJUAL KEROPOK LEKOR DAN KEROPOK KERING SHJ" ni menunjukkn bhw bila kita yakin bhw segala urusan itu adalah milik Allah.. maka dgn keyakinn itu.. Allah akan selesaikn masalah kita.. ttp.. didalam penyelesaian itu juga Allah akan uji.. adakah di bnr2 redha dgn penyelesaian yang Allah beri atau tidak.. jika di redha maka Allah akn beri berlipat ganda rezeki tersebut.. tanpa kita sangka2.. ttp jika kita ego dgn penyelesaian Allah.. mka Allah akan tarik penyelesaian tersebut.. dan kita akan hidup didalam kerugian.. krn keEGOan diri kita.. misalnya.. '[SEORG PEGAWAI MENGALAMI PERMASALAHAN DISYARIKAT YG BELIAU BEKERJA.. LALU BELIAU PULANG KEKAMPUNG DGN TUJUAN UTK MEMINJAM WANG DARI IBUNYA.. TTP ATAS CADANGN IBU BELIAU.. IBU NYA MENCDANGKN AGAR BELIAU MENGUTIP HASIL KELAPA SAWIT YG TERLETAK DIKEBUN BLAKANG RUMAHNYA MILIK PENINGGALAN ARWAH AYAHNYA.. TTP.. KRN KEEGOAN SEORANG PEGAWAI SYARIKAT.. BELIAU MENJAWAB "MAK.... SAYA PEGAWAI BESAR.. KERJA DISYARIKAT BESAR.. DUDUK DLM BILIK AIRCOND.. X KAN MAK NAK SYA KERJA LADANG.. BUSUK2.. JATUH LAH MARUAH SYA MAK.. BLN DEPAN SAYA DI NAIKKAN PANGKAT.. MANA STANDARD MAK.."] '

lihat dan perhatikan ayat tersebut.. bila beliau diberi penyelesaian... beliau ego dgn pangkat dan darjat yg dia ada.. mka Allah tarik penyelesaian yg diberi.. krn ego dan pangkat manusia hilang rasa keimanan mrk terhada Allah.. dan yang terakhir.. bila hati kita cenderung kpd akhirat.. dunia akan datang tanpa kita susah payah.. bagaimana?? misalnya... ada sestengan manusia.. bila melakukan 1 kerja dapat 1 ganjaran.. ttp ada sesetengah golongn pula mrk melakukan 1 kerja ttp Allah 3 ganjaran.. krn sesiapa yng mengajar Akhirat.. maka Dunia akan ikuti mrk.. ttp sesiapa yang hanya mencari dunia shj.. akhirat x akan mengiringi mrk.. mrk akan jauh dan semakin jauh dgn akhirat.. Wallahu a'lam..

www.syok.org

Leave a Response

.: Komen Anda Amat Dihargai :.

Link Exchange

Mister Linky's Magical Widgets -- Auto-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.