Halal Haram Makanan di Malaysia

Isu hangat semalam berkenaan sijil halal Grand Season ditarik balik oleh JAKIM kerana telah melanggar piawaian “MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA” berkuatkuasa serta merta.
Memeranjatkan aku kerana aku ada juga pernah 1-2 kali menyewa di Hotel Grand Season dan ramai pelanggannya adalah dari negara Arab yang suka tidur di sana.
Apa pun tahniah JAKIM kerana tindakan yang dibuat dan diharap pihak JAKIM berterusan sekodeng-sekodeng hotel-hotel lain di Malaysia ni.

Lagi satu produk hangat yang diragui ‘kehalalannya’ kerana tiada logo Halal ialah produk gila kerepek kentang Pringles. Setelah aku semak di web

, Pringles telah mendapat sijil hahal dari JAKIM


Klik Di Sini Untuk Besarkan Foto

Tapi semasa sibuk ‘berborak’ dengan Pak Cik Google aku terjumpa isu hangat lain pulak pasal Pringles ini.


Klik Di Sini Untuk Besarkan Foto

Maksudnya dalam bahasa Melayu ialah:
Quote:
Bahan kimia yang digunakan dalam Pringles juga digunakan dalam industri kimia kerinting rambut, zat kimia yang sangat berbahaya bahkan pada jumlah yang sangat sedikit (boleh menyebabkan kanser ginjal), orang dewasa perlu mengambil tidak lebih dari 0.01g per hari sementara kanak-kanak tidak lebih dari 0.003g!
Produk pernah ditarik balik dari semua pasaran Hong Kong dan China pada tahun 2007/2008 dan dilarang di sesetengah tempat Amerika Syarikat tapi ada BANYAK di MALAYSIA.
Ini pula berita penarikan balik 2 produk Pringles di US kerana mengandungi bahan kimia salmonella iaitu Pringles Restaurant Cravers Cheeseburger potato crisps dan Pringles Family Faves Taco Night pada Mac 2010, tak pasti produk ni ada kat Malaysia ke tak sebab mesti nama produknya dah lain jika di pasaran Malaysia.
Sumber dari ISUHANGAT

Leave a Response

.: Komen Anda Amat Dihargai :.

Link Exchange

Mister Linky's Magical Widgets -- Auto-Linky widget will appear right here!
This preview will disappear when the widget is displayed on your site.
For best results, use HTML mode to edit this section of the post.